Mestres, alguna proposta perquè no se'ns rovelli el cervell?

Envia'ns un vídeo amb l'activitat que proposes als alumnes ara que les escoles estan tancades

Les escoles estan tancades per la crisi sanitària i sembla que de moment no hi ha data per tornar a les aules. És per això que us proposem als mestres que ens feu arribar vídeos amb activitats i exercicis dirigits als alumnes catalans perquè puguin passar el confinament de la manera més entretinguda possible i sense perdre els hàbits d'estudi. Per fer-ho, heu de pujar el vostre vídeo a YouTube i copiar la url al camp corresponent.

Les vostres històries:

  • Cristian Olivé

    I si us llegíssiu una novel·la durant aquests dies i la visquéssiu d’una manera diferent? ▪️Àlbum musical. Us imagineu narrar l'argument del llibre amb cançons? Els rapers expliquen històries i juguen amb les paraules; vosaltres també ho podeu fer. ▪️Compte d’Instagram. Com seria el compte d’Instagram del protagonista de la novel·la que esteu llegint? Creeu-lo i, com si fóssiu el personatge, expliqueu què fa i sent al llarg del llibre. ▪️Sèrie de Netflix. Convertiu un capítol del llibre en guió d'una sèrie a partir d’exemples reals que trobareu a internet També podeu elaborar l’storyboard de la seqüència i gravar-vos amb la família com si fóssiu els protagonistes. ▪️Còmic. Si us agrada dibuixar, aquesta pot ser la vostra activitat. Resumiu l'argument de la novel·la, il·lustreu un final alternatiu o transformeu en vinyetes un dels capítols. ▪️Review de Youtube. Elaboreu un guió escrit amb les impressions que teniu del llibre, què us ha agradat més i què no. Després graveu-vos com si fóssiu youtubers i editeu el vídeo. ▪️Entrevista a un dels personatges de la novel·la. Què respondria si fos una persona real?

  • Roger Rovira Pineda Pineda

    Tinc un grup de 5è al barri del Poble Sec, a Barcelona, i just estàvem començant a treballar on line. Per pujar l'ànim i que estic mínimament actius els he enviat una cançó divertida perquè facin un dictat... No avaluem ni passem llista perquè no tots ho poden fer, però donem l'oportunitat als que puguin per estar en contacte...

  • Sílvia Caballeria, Professora de llengua i literatura a ESO i BAT

    Ara és un bon moment per recuperar el gust per la lectura, sense presses, donant al temps i al silenci espai per a nosaltres i també per desplegar les nostres habilitats i talents en projectes personals creatius que tinguin la lectura com a font d’inspiració. La connexió a internet, les xarxes socials i les plataformes digitals ens ofereixen la possibilitat de compartir la nostra experiència lectora. Aprofitem, doncs, aquests recursos: ▪️Per als més artístics: l’escriptura creativa, l’enregistrament de fragments, el dibuix, la pintura, el disseny, la música, l’scrapbooking, el llibre d’artista, el pòster digital.... ▪️Per als més audiovisual: el booktrailer, el bits de literatura, l’stop motion, el vídeo clip o el vídeo animació ... ▪️Per als més tecnològics: la gamificació, la Realitat Augmentada (RA), la Intel·ligència Artificial (IA), les rutes literàries geolocalitzades, els hologrames... ▪️Per als més enxarxats: les plataformes Instagram, twitter o TikTok, us ofereixen la possibilitat de compartir els vostres projectes de lectura personal tot fent ús de la vostra creativitat amb responsabilitat. Podeu veure exemples a: https://silviacaballeria.wixsite.com/magrana/

  • Francesc Pascua

    Dins l'assignatura de música, he proposat als/les meus/ves alumnes de segon d'ESO que escollin un música rellevant de la història de la música i facin un rap explicant allò que més els ha sorprés de la seva biografia. Els punts a realitzar són: - Escollir el músic - Buscar informació sobre ell/a - Descarregar una base sobre la que rapejar (a hhproups.com/bases poden trobar moltes) - Escriure el rap - Enregistrar-lo Un cop hagin fet els diferents vídeos els compartirem entre nosaltres, així podrem riure una estona alhora que aprenem una mica d'història de la música.

  • Maria Borja

    Soc la Maria Borja, professora de llengua i literatura i us vull compartir aquesta activitat que he proposat als meus alumnes per treballar l´expressió escrita durant aquests dies de confinament. Aprofitarem que estem a casa per practicar la descripció d´espais interiors. Què us sembla si ens convertim en guies turístics del nostre habitatge? L´activitat té tres apartats: 1. Dibuixa un plànol bàsic del teu habitatge etiquetant totes les estances (bany, cuina, habitacions, passadissos, balcó, pati,...). b. Elabora una descripció detallada de la teva casa fent el recorregut per totes les estances amb l´objectiu d´ensenyar-li a un amic que està lluny. Recorda que has de fer servir adjectius. c. Si vols pujar de nivell i convertir-te en un autèntic guia turístic, realitza una veritable audioguia. Grava el teu itinerari descriptiu amb la teva pròpia veu fent servir una gravadora de veu del dispositiu mòbil o de l´ordinador. Una abraçada electrònica, Maria Podeu trobar més propostes en el meu instagram @merybor1

  • Elisenda Abad, @amotiteacher

    Com a professora d’anglès de Secundària, no sóc molt partidària de posar deures als i a les alumnes. En aquests moments excepcionals, vull continuar amb els meus principis pedagògics. He fet aquestes tres propostes als meus alumnes: En primer lloc, els he demanat que llegeixin en anglès sobre la situació actual a través del web www.catalannews.com i que escriguin un breu resum de no més de 10 línies d'una de les notícies que els hagi impactat més. Aquells i aquelles que ho desitgin poden fer com els reporters i gravar un vídeo on expliquin la informació principal de la notícia. En segon lloc, els he demanat que mirin alguna sèrie o pel·lícula en anglès. Mentrestant, hauran d’anar apuntant tot allò que els crida l’atenció de la sèrie o de la pel·lícula per després explicar per escrit per què han decidit triar aquest audiovisual i què han après veient-lo. En tercer lloc, els he proposat que facin un “Book Review” en anglès de la lectura del trimestre. Igual que fan els i les Youtubers, els i les alumnes hauran de ser capaços de gravar i editar un vídeo on expliquin l’argument del llibre, els seus personatges i les emocions que han sentit mentre el llegien.

  • Herminio Manzano

    Vols aprendre a crear la teva primera aplicació per a telèfon mòbil? Soc Herminio Manzano, professor de tecnologia i informàtica de l'Escola Joan Pelegrí de Barcelona. El meu alumnat i jo estem implicats en la iniciativa didàctica mSchools App Education, promoguda pel Mobile World Congress, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona. Resumint: en aquesta proposta didàctica pretenem que l'alumnat de tercer i quart d'ESO aprengui a crear aplicacions per a telèfon mòbil per a resoldre problemes de les persones. Just aquests dies estem descobrint fins a quin punt la tecnologia mòbil ens està ajudant en el nostre dia a dia. El confinament es va decretar just en el moment en que havíem de començar les primeres pràctiques de programació amb l'alumnat de tercer d'ESO a la matèria de Tecnologia; llavors, em vaig decidir a convertir les classes pràctiques presencials en una sèrie de vídeos que, a més, impliquessin a la resta de la família i els fessin passar una estona entretinguts mentre els adolescents donen els primers passos en la creació d'aplicacions per a mòbil. Us deixo el primer capítol de la serie...

  • Joan Pifarré Vidal

    Sóc el Joan Pifarré i Vidal, mestre i fill de pagèsos de l'Horta de Lleida. Estava preparant uns vídeos didàctics sobre la granja i l'hort quan ens va sobrevenir el confinament. Des de la Web www.granjapifarre.com hem editat 13 vídeos agroculturals en obert per compartir aprenentatge del món pagès. Us convidem a fer... Agrocultura

  • cHristian Negre

    Generalment ens queixem que no tenim temps per fer res... Doncs ara resulta que, malgrat la situació, en tenim força! Poder ja esteu fent quelcom creatiu aquests dies, de fet, n'hem vist exemples a les xarxes. En Christian ha animat als seus alumnes a fer/construir/dissenyar/dibuixar/pintar alguna cosa durant aquests dies. Us animeu vosaltres? Sols o en família? Us cal consell? Estarà encantat d'ajudar-vos! #lescolaacasa #quedatiapren

  • Montse Lari, tutora de 2on ESO de l'Escola Pia Balmes

    Què? Com ho porteu? Qui s’hauria imaginat mai que estaríem així, oi? Penseu que, quan tot això acabi... Se m’acaba d’acudir una cosa: preparar-nos per quan arribi aquest dia! Us proposo una graella que voldria que cadascú es personalitzés (tipus de lletra, colors, mida de les caselles, imatges que hi insertem, etc.) Títol: Coses que faré quan pugui tornar a sortir el carrer? Llistats: Llocs on tinc moltes ganes d’anar..., Persones a qui tinc moltíssimes ganes de veure..., Activitats que m’han agafat ganes de fer..., Coses que em proposo fer millor a partir d’ara... Es tractaria que a cada casella hi escrivíssiu petits fragments de text per poder explicar-ho bé, acompanyats d’imatges per fer-ho tan original com pugueu. Si voleu, podeu afegir més columnes o més files. Poseu molta cura en el redactat i eviteu fer faltes a l’hora d’escriure. No sé com ho veieu vosaltres, però crec que aquests dies estem aprenent un munt de coses: - a tenir paciència - a valorar el nostre dia a dia d’abans - a valorar les coses bones que tenim - a tenir confiança en el futur I vosaltres? Què esteu aprenent aquests dies?

  • Edgar Martínez, Institut La Sedeta

    El confinament pot ser l'argument perfecte per imaginar que són personatges de la Suzanne Collins (autora de la trilogia Els jocs de la fam), d’en Koushun Takami (Battle Royale), d’en Kenzaburo Oé (Arrancad las semillas, fusilad a los niños) o altres autors de literatura distòpica. O bé personatges del videojoc Fortnite, que no és altra cosa que l’adaptació per a plataformes d’entreteniment de l’argument d’aquestes novel·les. Una activitat ideal per aquests dies de confinament és imaginar que la humanitat no ha pogut acabar amb el virus: serien capaços d’escriure un diari de supervivència? Descriurien les persones infectades com a persones erràtiques? Què passaria amb els subministraments?... I què me’n dieu, de la música? Les lletres de les cançons en van plenes, de referències literàries, qüestions de cultura general, personalitats històriques... Un bon exercici seria localitzar tots aquests elements i veure en quin context se’ls fa sortir. Tants dies junts poden passar de pressa si tenim coses a fer, ens relacionem i, sobretot, ens mantenim mentalment actius.

  • Quim Pastor Esqueu

    Com a professor d'història proposo una activitat didàctica i alhora entretinguda. Es tracta de fer un exercici d'història oral. Com sabeu la història oral és una eina historiogràfica que ens permet reconstruir el passat a través de registres orals. I com es fa? doncs, mitjançant entrevistes. Podeu entrevistar per telèfon les vostres àvies i avis (*) i preguntar per l'etapa de la seva infantesa. Què recorden de la seva vida quotidiana? Aquestes entrevistes constitueixen una font directa per a l'estudi de la història social. Podeu conèixer com es vivia durant la postguerra, quines aficions tenien (cinema, futbol,,..) però també les dificultats i penúries d'aquells anys, amb les cartilles de racionament, les malaties pròpies de la infraalimentació o el mercat negre. A continuació amb tota la informació recopilada podeu fer una crònica per escrit que us ajudarà a entendre el passat a través de la història social. Us anirà bé a vosaltres i també emocionalment a les vostres àvies i avis durant aquest dies de confinament i soledat. (*) També es pot fer amb la infantesa de les mares i pares (història social dels anys 70, finals del franquisme i transició a la democràcia).

  • Xavier Salvador, professor de l'Escola Pia de Mataró

    L’eix nuclear seria la música. Tots coneixem cançons que ens desperten sentiments i emocions quan les escoltem. Podem triar una cançó coneguda adaptada a l’edat de cada participant i a partir d’aquí se’ns obren un munt de possibilitats molt interessants. Des de triar un tema, per exemple “l’escola a casa” o “maleïts virus” i canviar completament la lletra de la cançó en funció del tema escollit, mirant que la nova lletra respecti la mètrica i el ritme original de la cançó, fins a fer una nova versió de la cançó canviant l’idioma però mirant de ser el màxim de fidels al missatge original. Podem fer un concurs amb tots els membres de la família i que cadascú faci una proposta de la cançó amb la nova lletra o bé podem treballar col·laborativament i fer-ne una entre tots. També podem gravar-nos interpretant la cançó i compartir-la i fins i tot podem implicar a altres amics, companys, famílies a que cadascú enregistri el seu producte final i el comparteixi a les xarxes socials. I si a més a més fóssim capaços d’inventar-nos alguna petita coreografia...? Comprensió, vocabulari, creativitat, ritme, col·laboració, idiomes... són habilitats que entren en joc amb aquesta proposta!

  • Marina Pineda Munné (Juna Albert)

    1) Els 3 elements de Vitrubi1.1. Bellesa. Nº auri. El Partenon grec està construït seguint aquesta proporció. Podeu veure els link següents: https://irreductible.naukas.com/2010/08/31/david-crespo-la-razon-aurea-en-el-partenon/ 1.2. Solidesa. a) Arquitectura grega: Columnes verticals i dentell pla, sense arcs b) Arquitectura romana: Columnes i arcs que substitueixen els dentells, permeten posar menys columnes que si ho féssim amb columnes i dentells. D’aquesta manera s’aconseguia incrementar l’espai interior. Pregunta: Pots pensar per què? Consulta-ho aquí: http://harteoccidentaldos.blogspot.com/2012/08/el-arco-y-la-arquitectura-clasica.html 2) El Partenó es va construir expressament “abombat” perquè es prioritzava la simetria de la percepció òptica. Dibuixa un frontal regular, fixa'l a una paret, allunya-te'n i fixa't en la distorsió que causa l’efecte perspectiva. Mira com el van solucionar: https://iessonferrerdghaboix.blogspot.com/2012/10/comentario-el-partenon-447-438-de.html https://www.ilusionesmatematicas.com/las-ilusiones-opticas-del-partenon/5/ 3) Físic Uri Alon i improvisació: https://www.ted.com/talks/uri_alon_why_science_demands_a_leap_into_the_unknown?language=en

  • Marina Pineda Munné

    https://mathsphysicsexperience.wordpress.com/2020/03/29/mates-teatre-i-arquitectura/

  • Escola Puig D'Arques

    L’escola Puig d’Arques de Cassà de la Selva treballa de manera interdisciplinar la glosa. Cada curs escolar celebrem la lliga de glosa a finals del segon trimestre. Aquest any tot i que els nens de cicle superior estaven engrescats per participar en aquest concurs l’hem hagut d’ajornar a causa del confinament. Tot i així els mestres de música de l’escola han llençat un repte per l¡instagram de l’escola (@escolapuigdarques) i pel youtube que és fer participar als alumnes de l’escola finalitzar els garrotins que els hi proposen els seus mestres a les xarxes socials.

  • Eva Costafreda, tutora de Batxillerat de l'Escola Pia de Caldes de Montbui

    En aquests moments sembla que estiguem vivint una de les històries de Stephen King, però no, és la realitat actual. Com a docent el meu dia a dia ha canviat i aquesta nova realitat m’ha corroborat que la nostra feina no és només treballar i transmetre els coneixements específics de la nostra matèria, sinó que va molt més enllà. Hi ha companys han buscat altres vies de comunicació amb l’alumnat. Alguns han començat a ser youtubers i creant els seus propis videos que pengen als seus canals. Aquests vídeos permeten flexibilitat als alumnes alhora de mirar-los, podent anar endavant i endarrera tantes vegades com ho necessitin, però sense la interacció entre alumne i professor/a i tampoc tenint la interacció que s’estableix entre ells a l’aula. D’altres, com ara jo, fem les classes on line, utilitzant el meet de Google. En el meu cas, amb anterioritat quedo amb ells i els cito a una reunió o meet i, a l’hora acordada, ells es connecten i comencem la sessió. Aquesta eina ens permet interactuar, poden resoldre dubtes en el mateix moment i fa que les sessions siguin més interactives i dinàmiques.

  • Diana

    El Sergi és el professor de Ciències Socials del nostre fill. El dia del tancament dels centre els va dir als alumnes que els enviaria vídeos per anar seguint el temari poc a poc i al seu ritme. Amb els seus vídeos d'uns 20 minuts explica el franquisme però també li posa un toc d'humor que, per als adolescents, va molt bé. Al final, hem rigut , hem après, i hem acabat veient les seves classes en família, i com a pares ens hem acabat convertint en els seus principals fans. Adjunto el seu primer vídeo (o capítol, perquè sembla una sèrie, però el segon encara és millor!). És un professor que motiva als alumnes, que els posa al centre de l'aprenentatge i que els fa comprendre que és més important l'aprenentatge que les notes numériques. Moltes gràcies per la seva iniciativa.

  • David Bernal

    Hola!! Com a mestre de música, els hi he proposat que s'enregistrin cantant (cançó escollida, no la podem desvetllar encara) mitjançant la gravadora del mòvil, tablet, ordinador... M'he encarregat de fer el muntatge de les diferents pistes de veus (només les seves veus) amb la base corresponent i estem acabant de crear el nostre producte final. Com ampliació afegirem un muntatge de vídeos seus cantant la cançó (com professionals!). Esperem que quedi molt bé! ;)

  • David Bernal

    Hola!! Com a mestre de música, els hi he proposat que s'enregistrin cantant (cançó escollida, no la podem desvetllar encara) mitjançant la gravadora del mòvil, tablet, ordinador... M'he encarregat de fer el muntatge de les diferents pistes de veus (només les seves veus) amb la base corresponent i estem acabant de crear el nostre producte final. Com ampliació afegirem un muntatge de vídeos seus cantant la cançó (com professionals!). Esperem que quedi molt bé! ;)

  • Sara Beltrame

    I Biscotti (www.ibiscotti.org) que en italià vol dir les galetes, és un projecte sense ànim de lucre que té com a objectiu promoure la lectura amb la idea d’obrir la porta dels llibres dedicats a nens i adolescents que poden gravar-se audioressenyes d’un minut de durada recomanant qualsevol llibre que els hagi agradat.  En acabat ho pengen al web d’I Biscotti i així ho poden compartir amb altres lectors. El projecte està obert a nanos d’entre 4 i 18 anys que hi vulguin participar comentant els seus llibres. Només cal que es gravin amb el mòbil, enviïn la ressenya d’un minut a l’adreça de correu electrònic biscottinelforno@gmail.com i esperin els comentaris d’altres lectors. https://www.ibiscotti.org/participacatala.html

  • Institut Montilivi

    Els primers dies de confinament va sortir una iniciativa a la qual vam donar suport a nivell docent: Pensar en les famílies amb infants de 0-6 anys confinats a casa. Els alumnes de CFGS Educació infantil prenen la iniciativa de publicar cada dia un recurs per a infants de 0-6 que es confinen a casa. Tots som a casa va començar a ser visible per a la comunitat de l´Institut Montilivi a través de la seva pàgina web el 14 de març. De seguida ens vam adonar, que el que agradava més no eren les propostes didàctiques “estrictu sensu” proposades sinó la diversitat. No agradava gaire presentar les propostes en un format formal, homogeni i estructurat i en canvi la participació augmentava si fèiem servir un llenguatge comunicatiu més proper, positiu i familiar. D'aquesta manera, evidenciem com n'és d'important reconèixer la importància de l´entorn i també de l´educació emocional, perquè ens fa resilients com a persones i descobrim que el contacte social ens aporta resistència davant l´adversitat. També hem creat la pestanya de l'Espai Famílies, on dirigir missatges d´ànim i notícies positives pels adults. https://sites.google.com/institutmontilivi.cat/totsacasa/inici

  • Diana

    Hola, I aquesta activitat és per a que no se'ns rovelli el cervell als adults...

  • Diana

    Una més. Sobre l'oposició al Franquisme